PEGAWAI-PEGAWAI PENGURUSAN AKADEMIK

25 September 2008

KELONGGARAN PENETAPAN TARIKH PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN 2008

Surat edaran Jabatan Pelajaran Selangor telah dimasukkan ke peti surat sekolah di PPD atau diedarkan terus melalui Pengetua atau wakil yang hadir mesyuarat pengurusan sekolah pada 25 September di SMK bandar Sungai Buaya. Saya tuliskan semula ayat-ayat dalam surat yang terbaru:

JPNS/SPA/MLY/A25089/10/01Jld 2(80) bertarikh 24 September 2008.

......................................................................

2. Dengan segala hormatnya dimaklumkan bahawa pihak Jabatan Pelajaran Selangor tiada halangan untuk memberikan kelonggaran berhubung pentarikhan baharu Peperiksaan Akhir Tahun 2008.

3. Sehubungan dengan itu, jadual penyeragaman tarikh Peperiksaan Akhir Tahun 2008 yang terdahulu adalah dimansuhkan. Pihak sekolah dibenarkan menentukan tarikh peperiksaan dengan mengambil kira faktor situasi semasa.

4. Pihak Jabatan ingin memaklumkan bahawa proses pengajaran dan pembelajaran MESTILAH dilaksanakan sehingga akhir sesi persekolahan tahun 2008. Pegawai-pegawai daripada Jabatan Pelajaran Selangor dan Pejabat Pelajaran Daerah akan melakukan pemantauan pematuhan berhubung dengan arahan terbaharu.

Ulasan saya, Penolong PPD Pengurusan Akademik:

Daerah Hulu Selangor akur dengan siaran yang terbaharu ini. Sekolah menengah tidak menghadapi masalah. Peperiksaan tidak diselaraskan oleh itu semuanya bergantung kepada keputusan dan kebijaksanaan Pengetua.

Sekolah Rendah agak ada sedikit masalah kerana persetujuan majlis Guru besar untuk mengadakan peperiksaan selaras. Kita tidak boleh menyerahkan penjadualan seolan selaras kepada semua sekolah. Oleh itu jadual selaras akan diusahakan oleh PPD. Penyelia KBSR, En Hasren bin Damiri sedang membuat ubahsuai jadual selepas berbincang dengan Majlis Guru Besar.

Semoga tidak timbul masalah lagi daripada sekolah-sekolah daerah ini.

No comments: